Het hulpverleningstraject start met een intakegesprek bij een van de orthopedagogen of (GZ-)psychologen. Tijdens dit gesprek worden verschillende ontwikkelingsgebieden in kaart gebracht. We besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van het kind binnen het gezin en de school (context). Wij verkennen op die wijze gezamenlijk de hulpvragen. In het multidisciplinair overleg wordt de informatie naar aanleiding van de intakefase besproken. Dit mondt uit in een voorstel voor een onderzoekstraject. Onderzoeken die plaats kunnen vinden zijn: intelligentieonderzoek, neuropsychologisch onderzoek, persoonlijkheids- of belevingsonderzoek, orthodidactisch onderzoek (naar lezen en spellen) en hetero-anamnestisch onderzoek (onderzoek naar de context en achtergronden van de geschetste problematiek).
Nadat alle onderzoeken zijn afgerond, worden de resultaten weer besproken in het multidisciplinaire team. Vervolgens worden conclusies en adviezen geformuleerd. Deze worden in een schriftelijke rapportage verwerkt en in een eindgesprek met de cliënt en/of ouders besproken. Indien gewenst vindt er contact met school plaats, waarin de rapportage en handelingsadviezen worden toegelicht.